Sleep Time


Adakah Anda Mendapat Tidur yang berkualiti, sihat dan puas secukupnya?

Kelebihan Alpha Lipid Sleep Time

Kelebihan utama Alpha Lipid Sleep Time ialah untuk meningkatkan peringkat Rapid Eye Movement yang merupakan kunci utama untuk tidur yang sihat dan berkualiti. Kitaran tidur adalah seperti :- 

Peringkat 1.
Permulaan untuk tidur. Anda “masuk dan keluar” daripada tidur. Senang terjaga kalau ada orang kejutkan. Pergerakan mata dan badan anda menjadi perlahan. Kadang-kadang kaki anda tersentak. Dan anda berasa seperti “terjatuh”. Peringkat pertama ialah keadaan di mana seseorang berada di antara separuh tidur dan separuh sedar. Pada peringkat ini otot tubuh mula tenang, tekanan darah, denyutan nadi dan suhu badan menurun. Ketika ini sejenis hormon dipanggil cortisol bertidak.Peringkat 2.
50% masa tidur anda berada di peringkat ini. Pergerakan mata anda berhenti. Aktiviti otak perlahan. Peringkat kedua, light sleep atau tidur-tidur ayam di mana seseorang itu tidak begitu nyenyak. Lebih daripada separuh waktu tidur dihabiskan dalam peringkat ini.

Peringkat 3.
Peringkat pertama “deep-sleep”. Otak menghasilkan gabungan “slow waves” dan “faster waves”. Ia dipanggil “delta waves”. Susah untuk dikejutkan dari tidur. Kalau anda bangun semasa peringkat ini, anda akan pening dan bingung beberapa minit.

Peringkat 4.
Peringkat kedua “deep-sleep”. Otak lebih menghasilkan “slow delta waves”. Lebih sukar untuk dikejutkan dari tidur. Jika peringkat ini pendek, anda bangun dan berasa tidak cukup tidur. Kedua-dua peringkat “deep-sleep” ini penting untuk tidur yang berkualiti.

Peringkat ketiga dan empat ialah tahap deep sleep atau tidur nyenyak di mana tubuh memberi ruang otak berehat dan menjana semula tenaga. Keadaan ini selalunya dibantu oleh badan jika banyak gangguan atau tidur tidak lena.

Rapid Eye Movement (REM.)
Peringkat dimana mimpi akan datang. Anda akan bernafas laju, tidak sekata dan dalam. Mata bergerak pantas. Otot badan tidak boleh bergerak. Jantung berdegup pantas dan tidak sekata. Selepas bermimpi anda kembali ke peringkat tidur-tidur ayam kemudian tidur nyenyak semula. Pusingan ini berulang sebanyak empat atau lima kali pada waktu malam tetapi selepas dua pusingan waktu malam tetapi selepas dua pusingan waktu malam tetapi selepas dua pusingan waktu tidur nyenyak berkurangan daripada tidur-tidur ayam.

Nikmatinya dengan Sleep Time.
Ia mampu membawa tidur anda ke peringkat deep sleep dan REM yang maksimum!

Leave a Reply & Like This Post

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s